Veelgestelde vragen

Wat is geactiveerde klei?

Geactiveerde klei wordt gemaakt van montmorilloniet klei. Deze klei heeft een grote affiniteit voor vocht. Het is een natuurproduct. Geactiveerde klei is chemisch inert en niet-corrosief. De gelaagde structuur trekt vocht aan en adsorbeert dat aan de oppervlakte en tussen de lagen. Geactiveerde klei is het meest economisch van alle droogmiddelen. Het is een zeer effectief droogmiddel bij een normale temperatuur en relatieve vochtigheid. Geactiveerde klei wordt aangeboden onder DIN 55473 droogmiddelen.

Welke processen veroorzaken condensatie in uw Container?

Een container is een gesloten systeem met zijn eigen ‘weer’ binnen. Het verschilt van een magazijn is dat de variatie van de temperatuur veel groter is.

Het is niet ongebruikelijk om containers te zien waarin de temperaturen variëren van bevriezing tot 60-70 C in de loop van een enkele reis. Feit is dat warme lucht meer vochtigheid kan houden dan koude lucht. Dat betekent dat als warme lucht wordt gekoeld, het vochtiger wordt.

Als er genoeg van het vocht wordt gekoeld ontstaat er regen uit – condenseren. Dat is precies hetzelfde fenomeen waardoor dauw in het gras of mist op een koele herfst ontstaat.

Zelfs zonder condensatie, is het bij een verhoogde luchtvochtigheid al voldoende om over een korte periode, schade te veroorzaken.

Bij een bescheiden niveau van 60-70% vochtigheid zal er bij metalen corrosie optreden of deze zullen verkleuren. Op een hoger niveau van vochtigheid, 80% – 90%, zal er schimmel optreden, etiketten zullen loslaten en golfkarton dozen zullen opwellen en zacht worden.

Migratie van vocht:

Lucht slaat veel water op bij hoge temperaturen dan bij lage temperaturen. Bij een maximale relatieve vochtigheid van 100% en 30 ° C, zal dit neerkomen op 30,4 g/m3, maar bij 5 ° C zal het slechts 6,8 g/m3 zijn. Dit vocht kan niet ontsnappen via de wanden van b.v. een container wanneer de temperaturen dalen.

Indien de goederen niet net zo snel opwarmen als de lucht, zal er condensatie plaats vinden, in feite op het oppervlak van de goederen. Omgekeerd, wanneer de temperatuur stijgt komt vocht vrij uit de goederen en / of de verpakking en deze komt vrij in de lucht.

Tijdens opslag in het magazijn op een vochtige houten pallet kan de oorspronkelijk lage relatieve vochtigheid in de omhulling van bijvoorbeeld 30% tot 80% oplopen.

Acute temperatuurschommelingen worden niet alleen veroorzaakt tijdens het vervoer van goederen door middel van verschillende klimaatzones. Het verschil tussen een dag met sterke straling door de zon en de volgende nacht kan voor een verschil zorgen van meer dan 40 ° in de lading containers.

 

Hoe maak ik het meest effectief gebruik van een droogmiddel?

Droogmiddelen worden het meest effectief gebruikt binnen een gesloten en gesealde waterdamp barrier of in een metalen container. Vochtigheidsindicatoren worden in de verpakking geplaatst om te laten zien wat de relatieve vochtigheid is en om te controleren of het droogmiddel vervangen moet worden. De hoeveelheid droogmiddel is afhankelijk van het droog te houden product en de inhoud van de verpakking. Neem contact met ons op voor een advies op maat.

Waar kun je Silica gel voor (her)gebruiken?

Telefoon nat geworden? Een nachtje in een doos met silicaballetjes leggen en er is nog hoop.
Cameralens vochtig geworden? Even in een zak met silicagel leggen.

Silica gel houdt kruiden, specerijen en hondenvoer droog. Plak een zakje aan de onderkant van de deksel en het blijft eeuwig goed.

Voorkom dat gereedschap gaat roesten met silica gel.
Thuiskweker? Silica gel helpt bloemen en planten sneller drogen

Een stinkende sporttas wordt weer fris met een paar zakjes silica gel.

Als je je scheermesje in een afgesloten bakje met losse silica gel balletjes legt, blijven de mesjes veel langer scherp.

Een paar zakjes met silica gel in de linnenkast houden je handdoeken droog.

Wat is silica gel en hoe werkt het?

Silica gel zijn vaste, vochtabsorberende kristallen van een silicaat, synthetisch gemaakt uit natriumsilicaat (Na2SiO3). Silica gel is verkrijgbaar in diverse diameters.
Silica gel is zonder (wit) en met indicator (Oranje) verkrijgbaar.

Silica gel is ongevaarlijk en neemt ca. 30% van haar eigen gewicht aan vocht op. Ook is silica gel herbruikbaar.

Silicagel is als losse korrels en in zakjes verkrijgbaar.
De door DDC geleverde silica gel is vrij van zware metalen.

Welke typen droogmiddel zijn er?

Voor verpakkingsdoeleinden zijn de meest gebruikte types droogmiddel geactiveerde klei of silicagel.
Wat is geactiveerde klei?

Geactiveerde klei wordt gemaakt van montmorilloniet klei. Deze klei heeft een grote affiniteit voor vocht. Het is een natuurproduct. Geactiveerde klei is chemisch inert en niet-corrosief. De gelaagde structuur trekt vocht aan en adsorbeert dat aan de oppervlakte en tussen de lagen. Geactiveerde klei is het meest economisch van alle droogmiddelen. Het is een zeer effectief droogmiddel bij een normale temperatuur en relatieve vochtigheid.

Hoe werken droogmiddelen?

Het is belangrijk om te begrijpen hoe het droogmiddel zijn werk doet om het product te beschermen. Meest poreuze adsorbents, zoals silica gel, geactiveerd klei of moleculaire zeven rekenen Fysische adsorptie in plaats van chemische adsorptie aan bij het bereiken van hun functie.

Fysische adsorptie gaat relatief zwak intermoleculaire krachten aan (van der Waals krachten en elektrostatische interacties) tussen het vocht en het oppervlak van het droogmiddel.

Chemisorbents, betrekken zoals calciumoxide, een werkelijke chemische binding. Fysische adsorptie van vocht is meestal exotherme. De kracht van de adsorberende obligaties kan dus worden gemeten door de hitte van adsorptie. Hoe hoger de hitte van adsorptie voor vocht op het droogmiddel, hoe sterker de binding en des te minder gemakkelijk het vocht daarna verwijderd kan worden.

In een poreuze droogmiddel zoals de silicagel aangeboden door droogzakjes.nl wordt water verwijderd uit het luchtruim door:

  1. multi-layer adsorptie, die de aantrekkingskracht van dunne lagen van watermoleculen op het oppervlak van het droogmiddel is. Omdat het droogmiddel zeer poreus is, de oppervlakte groot is en hierdoor kunnen grote hoeveelheden water worden aangetrokken en geadsorbeerd;
  2. door capillaire condensatie waarin de kleinere poriën worden gevuld met water. Capillaire condensatie treedt op omdat de verzadiging van water (vapor pressure) in een kleine porie verminderd door het effect van oppervlaktespanning.
Wat is een droogmiddel en wat doet het?

Droogmiddelen trekken vocht aan uit de omringende lucht. Droogmiddelen absorberen het vocht en houden dit vast. Daardoor kan corrosie, schimmelvorming en klonteren van poedervormige stoffen worden voorkomen.

Is een oxygen absorber giftig?

Een absorber wordt vaak ook wel een oxygen scavenger genoemd en is het ideale product om de restzuurstof in verpakkingen zoveel mogelijk te minimaliseren. Ondanks de grote voordelen van absorbers, bestaat bij sommige mensen de vrees dat deze giftig zijn. In dit opzicht kunnen we u gerust stellen, want dat is niet het geval.

Onze producten voldoen aan de strengste EU-regelgeving en zijn speciaal ontwikkeld voor direct contact met voedsel. Hierdoor zijn ze bij uitstek geschikt voor situaties waarin levensmiddelen lang opgeslagen moeten worden. U hoeft dan ook absoluut niet bang te zijn dat een bij ons bestelde zuurstof scavenger giftig is.

Waarom een oxygen absorber?

Oxygen absorber is de Engelse term voor zuurstof absorbeerder en verklapt hiermee eigenlijk precies wat het product doet. Het absorbeert namelijk zuurstof (ook wel bekend onder de scheikundige benaming O2) uit een omgeving en doet dat op zeer effectieve wijze. Dat is ook nodig, want zuurstof kan ervoor zorgen dat producten zoals voedingsmiddelen eerder bederven of schimmelen.

Hoe meer zuurstof er in een verpakking aanwezig is, hoe sneller het bederf over het algemeen verloopt. Voor een optimale houdbaarheidsdatum is het dan ook aan te raden absorbers te gebruiken. Hierdoor wordt de hoeveelheid aanwezige zuurstof sterk verminderd en blijft de voeding een langere tijd houdbaar.

Het verlagen van de restzuurstof in verpakkingen is niet alleen gunstig voor de houdbaarheid, maar biedt ook voordelen op het gebied van zaken als geur, kleur en smaak. Voedingsmiddelen die zijn blootgesteld aan een lagere hoeveelheid zuurstof ruiken en smaken verser en zien er voor de consument ook aantrekkelijker uit.

Wat is een droogmiddeleenheid (DME)?

Een droogmiddeleenheid (DME) is de eenheid voor de opnamecapaciteit van een droogmiddel. Volgens DIN 55473 moet de DME in evenwicht met de lucht bij 40% r.v. en 23o C +/- 2o C minimaal 6 gr. waterdamp opnemen. Als vuistregel geldt dat een droogmiddeleenheid ca. 30 g weegt. Meer specifiek kan gezegd worden dat 1 droogmiddeleenheid klei ca. 33 g weegt, een droogmiddeleenheid silicagel ca. 26 g en een droogmiddeleenheid moleculaire zeven ca. 32 g.

Wat is container regen en hoe voorkom ik het?

Heeft u dit scenario ooit ondervonden?

“Mijn container is afgeleverd en de lading is vochtig. Er zijn geen gaten in de container en toch stinkt het binnen naar schimmel en meeldauw. Het lijkt wel of het regent! Hoe is dit mogelijk?”

Als uw container in een tropische omgeving wordt geladen, waar de lucht warm en vochtig is en deze een land als eindbestemming heeft waar het koeler is, dan krijgt uw lading te maken met een fenomeen dat bekend staat als “lading zweet” of “container rain”.

Tijdens transport over zee kunnen er temperatuurschommelingen optreden van maar liefst 50°C op bepaalde tijden van het jaar tussen tropische regio’s en het koeler, gematigde klimaat van Europa. Uiteraard kunnen gelijke omstandigheden optreden tijdens het laden van een container in bepaalde vochtige periodes in Europa en het verschepen naar een tropische bestemming elders in de wereld.

Als de buitentemperatuur daalt, wordt de container koud, waardoor hygroscopisch of vocht absorberende ladingen en verpakkingsmaterialen waterdamp vrij geven. Door de koele temperatuur binnenin de container wordt de waterdamp in de lucht niet geabsorbeerd. Dit gebeurt als de temperatuur van de boven- en zijpanelen van de container onder het dauwpunt van de lucht die in de container gevangen zit daalt en, net als dauwdruppels op een glas ijsthee op een warme zomerdag, als condens of “zweet” zich op de lading, de wanden en het plafond van de container begint te vormen.

Het vocht, dat samen met uw lading en verpakkingsmateriaal is mee verstuurd zal (gezien de temperatuursverschillen in de container) als waterdamp vrijkomen en zó groot zijn dat het lijkt of het “regent”. Als warme, vochtige lucht onder het dauwpunt afkoelt, wordt waterdamp in de lucht omgevormd tot condens in soms zeer grote hoeveelheden. Dit condens, wat als waterdamp wordt vrijgegeven, dringt door het verpakkingsmateriaal heen.

Water vanaf het plafond kan direct op de lading vallen of langs de wanden naar beneden druppelen. Het gevolg is als het ware een zwembad op de bodem van de container waarbij de lading of het verpakkingsmateriaal het vocht zal absorberen. Het indienen van een lading claim is echter niet gedekt. De daaruit voortvloeiende schade zal worden toegeschreven aan de inherente ondeugd van de lading of verpakkingsmaterialen.

Vochtschade aan goederen is een veelvoorkomend probleem in de containervaart en opslag. In het verleden waren deze problemen te wijten aan het niet-gebruiken van, of het gebruik van onvoldoende presterende dehydratiemiddelen. Deze waren echter niet krachtig genoeg tijdens het transport en/of opslag periode.

De schade als gevolg van vocht en condens kan het volgende tot gevolg hebben: natte dozen, vochtige verpakkingen, loslatende etiketten, dozen scheuren, bedorven goederen of geuren, roest, vlekken en corrosie. Deze problemen kosten fabrikanten, expediteurs, rederijen, handelsbedrijven, importeurs, exporteurs en verzekeringsmaatschappijen vele miljoenen euro’s per jaar.

Omdat zeevracht vaak de voordeligste manier is om goederen over een lange afstand te transporteren, wordt de meeste vracht per schip vervoerd. Alleen al vanuit de haven Rotterdam zijn in 2013 ca.3,4 miljoen containers verscheept naar bestemmingen over de hele wereld. Een groot deel van deze containers kregen direct of indirect te maken met container regen.

De oplossing:

Door luchtvochtigheid lager dan condens te vormen, deze te stabiliseren en aan een systeem te koppelen dat snel genoeg reageert om het teveel aan vocht te absorberen voordat er vorming van druppels ontstaan.

Staat jouw vraag er niet bij?
Neem dan contact met ons op

© 2020 DDC.nl
DDC.nl is onderdeel van Canadaco B.V.
Website door Webton

Stel uw vraag aan ons

Stuur een mail info@ddc.nl
Stuur een mail via contactformulier
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.